ERASMUS+

Unde pot studia - mobilități de studiu și de practică

Mobilitățile de studiu (SMS) și de practică (SMP), pentru studenții și proaspăt absolvenții Universității Transilvania din Brașov (UniTBv), în cadrul programului Erasmus+, se desfășoară prin:
• proiectul instituțional KA103, în țările programului (țări UE și țări asociate);
• proiectul instituțional KA107, în țările partenere programului.

Mărturii ale studenților beneficiari ai programului Erasmus+

Mobilități de studiu

Unde pot studia - mobilități de studiu

Studiază listele de mai jos și alege-ți universitatea și țara unde ai vrea să studiezi. Asigură-te că facultatea ta are relații de colaborare cu universitatea aleasă de tine.

Destinații țări UE și țări asociate       Destinații țări partenere

Cuantumul granturilor Erasmus+ KA103       Cuantumul granturilor Erasmus+ KA107

Mobilitățile de studiu (SMS) pentru studenții Universității Transilvania din Brașov (UniTBv), în cadrul programului Erasmus+, se desfășoară pe baza Acordurilor inter-instituționale (IIA) agreate de univeristățile semnatare ( IIA cu țările programului sau IIA cu țările partenere) și a Contractelor de finanțare semnate între UniTBv și Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) pentru:

  • • proiecte instituționale KA103, între țările programului, adică țările UE și țări asociate;
  • • proiecte instituționale KA107, între țările programului şi țările partenere programului.

Cum pot beneficia de mobilitate de studiu

Pentru a beneficia de mobilitate de studiu Erasmus+, studentul candidat trebuie să îndeplinească următoarele condiții de eligibilitate:

      • a) candidatul trebuie să fie înmatriculat la Universitatea Transilvania din Brașov, indiferent de cetățenie, în oricare ciclu de studii (licență, masterat, doctorat), atât la momentul selecției, cât și pe toată durata mobilității;
      • b) candidatul trebuie să fie student la una din facultățile universității, la oricare formă de învățământ și la oricare program de studii;
      • c) pentru mobilitățile de studiu din ciclul licență, studentul trebuie să fie cel puțin în anul II de studii la momentul efectuării mobilității;
      • d) mobilitățile de studiu din ciclul de masterat sau doctorat se pot derula începând cu semestrul II al primului an de studii.

Pentru a fi eligibile, mobilitățile de studiu Erasmus+ trebuie să se deruleze:

      • • într-o țară a programului (KA103) sau o țară parteneră (KA107) la programul Erasmus+, diferită de țara instituției de origine (UniTBv) şi de țara de reşedință avută de student pe durata studiilor;
      • • la o instituție de învățământ superior care a încheiat acord inter-instituțional Erasmus+ (IIA) cu Universitatea Transilvania din Brașov pentru domeniul de studiu în care se derulează mobilitatea (a se consulta lista universităților pertenere pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Mobilități de studiu/ Destinații țări).

Perioada totală eligibilă pentru mobilități Erasmus+ de care poate beneficia un student este de 12 luni pe parcursul fiecărui ciclu de studii (I, II sau III), cu excepția programelor de studii integrate (cum este Medicina), la care studenții pot participa la acțiuni de mobilitate Erasmus+ de până la 24 de luni/ ciclu de studii:

    • • ciclul I (nivel licență sau echivalent, EQF nivel 6);
    • • ciclul al II-lea (nivel master sau echivalent, EQF nivel 7);
    • • ciclul al III-lea (nivel doctorat sau EQF nivel 8).

Se vor cumula mobilități de studiu și de practică, finanțate sau zero-grant. Experiența anterioară (prin programul LLP/ acțiunea Erasmus) se cuantifică în cele 12/ 24 de luni.

Selecția studenților pentru mobilități Erasmus+ are loc anual, prin campanii organizate în lunile februarie-martie şi octombrie ale fiecărui an universitar, eventual campanii suplimentare. Selecția se va desfașura în următoarele etape:

    • susținerea testului de limbă străină: din cadrul mobilităților Erasmus+ (format electronic și interviu);
    • înscrierea la concursul de selecție: prin depunerea dosarului de candidatură la coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament și on-line;
    • procesul de selecție, finalizat prin transmiterea la Biroul Erasmus+ a listelor cu candidații înscriși/ selectați/ rezerve/ respinși, de către coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament;
    • nominalizarea la instituțiile partenere de către coordonatorii Erasmus+ la nivel de facultate/ departament a studenților selectați.

Candidații trebuie să se asigure că se încadrează în termele limită de nominalizare la universitățile partenere pentru care optează (că termenul de acceptare a nominalizării nu s-a încheiat înainte de finalizarea procesului de selecție din UniTBv).

Calendarul de desfășurare a fiecărei campanii de selecție va fi afișat pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Mobilități de studiu/ Cum pot beneficia de mobilitate de studiu.

Pentru înscrierea la concursul de selecție și obținerea unei mobilități de studiu (SMS) în cadrul programului Erasmus+ este necesară depunerea dosarului de candidatură. Pentru evaluarea îndeplinirii condițiilor de eligibilitate și a criteriilor de selecție, dosarul de candidatură va cuprinde:

      • 1. Documente obligatorii
      • • cerere de înscriere (completată on line, pe site-ul UniTB); după înregistrarea on-line, studentul va folosi aceleași date de identificare (login şi parolă) pe tot parcursul desfășurării activităților din cadrul mobilității Erasmus+; va fi depusă și la dosarul de candidatură, listată și semnată de către candidat;
        Pentru completarea cererii, studentul va trebui (după ce s-a înregistrat) să acceseze căsuța Edit date (personale și adiționale), altfel cererea nu poate fi tipărită; cererea este accesibilă on-line și coordonatorului Erasmus+ al facultății/ departamentului la care este înmatriculat studentul;
      • • curriculum vitae (CV) – format Europass, în limba română și în limba de studiu la universitatea gazdă, maximum 2 pagini;
      • • dovada competențelor de limbă străină pentru limbile de studiu la universitățile pentru care se candidează (vezi şi Selecția studenților pentru mobilități de studiu Erasmus+, secțiunea Criterii generale de selecție);
      • • declarație privind numărul de luni de mobilitate Erasmus+ desfășurate anterior (perioada maximă eligibilă Erasmus+ este de 12 luni de studiu și/ sau de practică, respectiv de 24 luni pentru studenții de la programul de studii Medicină) ( Declarație studenti SM);
      • • copie pașaport/ carte de identitate;
      • document eliberat de facultate:
        • situația şcolară ( Transcript of Records_UniTBv_SM) – în cazul studenților care, la momentul selecției, au încheiat cel puțin un semestru în cadrul ciclului de studii la care sunt înmatriculați, SAU
        • adeverință care să ateste media de admitere pentru ciclul de studii la care sunt înmatriculați studenții la momentul selecției – în cazul studenților din anul I master sau doctorat care, la momentul selecției, nu au nici un semestru încheiat în cadrul ciclului de studii respectiv.
      • 2. Documente suplimentare, pentru studenții care nu au cetățenie română
        • • o copie a permisului de ședere pe teritoriul României;
        • • declarație-tip privind dovada existenței a doi garanți salariați sau pensionari, dintre care cel puțin unul este cetățean român; excepțiile de la această regulă se vor analiza individual declarație-tip privind dovada existenței.
      • 3. Documente suplimentare solicitate de facultate
        • • se vor consulta criteriile suplimentare de selecție stabilite de facultatea la care este înmatriculat studentul.
      • 4. Documente pentru acordarea de fonduri suplimentare

Pentru proiectele KA103 se acordă fonduri suplimentare (200 EUR/ lună) pentru mobilități de studiu (SMS), pe baza documentelor doveditoare, după cum urmează:

      • • studenți cu nivel de trai scăzut (ex. cazuri sociale) - dovada îndeplinirii condițiilor de trai scăzut (ex. adeverință de îndeplinirea condițiilor de caz social, emisă de secretariatul facultății);
      • • studenți orfani – copii după certificatul de naștere al studentului și după certificatul de deces al părintelui/ părinților;
      • • studenți părinți tineri - certificatul de naștere a copilului.

Dacă unul dintre participanții selectați are o dizabilitate de natură fizică, mentală sau alte probleme de sănătate care îl împiedică să ia parte la mobilitate fără să-i fie pus la dispoziție un sprijin financiar suplimentar, universitatea poate solicita Agenției Naționale fonduri adiționale pentru nevoi speciale pentru a putea acoperi costurile suplimentare necesare. Participanții care doresc să solicite sprijin financiar suplimentar pentru nevoie speciale, trebuie să discute cu reprezentanții Biroului Erasmus+ despre aceste aspecte în momentul pregătirii documentelor de mobilitate.

Dosarul de candidatură se depune la coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament. Datele acestora de contact sunt disponibile la adresa http://www.unitbv.ro/studenti/erasmus/echipa-oficiului-de-relatii-internationale.html

  • 1. Criterii generale de selecție

Studenții Erasmus+ din Universitatea Transilvania din Brașov sunt selectați la nivel de facultate, de către membrii Comisia de selecție, echivalare şi recunoaştere a perioadei de studii sau de practică (C-SER), în mod corect, imparțial şi transparent, conform următoarelor criterii generale de selecție:

  • studentul trebuie să aibă rezultate profesionale corespunzătoare, astfel încât să poată face față solicitărilor profesionale la care se va angaja prin Contractul financiar (Anexa Learning Agreement Student Mobility for Studies);
  • studentul trebuie să facă dovada îndeplinirii cerințelor de competență lingvistică pentru limbile străine în care se vor derula activitățile academice la instituțiile gazdă pentru care candidează.

Dovada competențelor lingvistice se poate face prin unul din următoarele documente:

  • • rezultatul testării lingvistice organizate de Biroul Erasmus+ din UniTBv, finalizat cu un Certificat eliberat de UniTBv, valabil pe o perioadă de 3 ani de la data emiterii;
  • • cererea de înscriere pentru mobilitatea Erasmus+ din care reiese programul de studiu la care sunt înmatriculați – pentru studenții care au aceeași limbă de studiu la programul de studiu din UniTBv și la universitatea gazdă pentru care candidează (se va echivala cu nota 10);
  • • declarație pe proprie răspundere – pentru studenții care vor derula mobilitatea Erasmus+ în limba maternă la universitatea gazdă (se va echivala cu nota 10) ( declarație pe proprie răspundere);
  • • certificatul de competențe lingvistice, nivel minimum B1, eliberat de o organizație recunoscută (conform tabelului), valabil la data organizării selecției (se va echivala cu nota 10).
Limba străină Certificat de competențe lingvistice nivel minimum B1 eliberat de o organizație recunoscută
Engleză Cambridge English Preliminary (PET); Cambridge English First (FCE); Cambridge English Advanced (CAE); TOEFL (minim 42); IELTS (minim 5-6,5); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Franceză DELF (nivel minim B1); DALF (nivel C1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Germană Goethe Zertifikat (nivel minim B1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Italiană CELI (nivel minim B1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Spaniolă DELE (nivel minim B1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Rusă Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)

Studenții candidați au datoria să se intereseze care este limba în care se vor derula activitățile academice la instituțiile gazdă pentru care candidează și care este nivelul minim de competențe lingvistice solicitat de instituțiile partenere.

    • 2. Criterii suplimentare de selecție

Facultățile își pot stabili criterii suplimentare de selecție, care vor fi accesibile pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Formulare ( Criterii suplimentare selectie SEAA, Criterii suplimentare selectie MED și Criterii suplimentare selectie IESC), și pe site-urile facultăților.

    • 3. Procesul de selecție

C-SER de la nivelul fiecărei facultăți efectuează selecția studenților candidați în funcție de:

    • a) evaluarea rezultatelor academice, respectiv:
      • • media semestrelor încheiate aferente ciclului de studii la care este înmatriculat studentul la momentul selecției SAU
      • • media de admitere la ciclul de studii la care este înmatriculat studentul la momentul selecției – dacă nu are nici un semestru încheiat la momentul selecției;
    • b) evaluarea compețentelor lingvistice pentru limba în care se va desfășura activitatea în cadrul mobilității;
    • c) criterii suplimentare de selecție ale facultății la care este înmatriculat studentul (dacă este cazul).

Ponderea criteriilor de selecție va fi următoarea:

Fără criterii suplimentare de la facultate Cu criterii suplimentare de la facultate
a) 70% a) 50%
b) 30% b) 30%
c) 0% c) 20)

Procesul de selecție se finalizează cu completarea Procesului verbal de selecție studenți, semnat de către membrii C-SER în exercițiu la acea data și prin comunicarea rezultatelor selecției de către coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament, atât candidaților înscriși, cât și Biroului Erasmus+. Procesul verbal de selecție diferă în funcție de proiectul instituțional KA103/ KA107, și de criteriile generale sau suplimentare stabilite de facultăți.

În urma procesului de selecție pentru o mobilitate de studiu, studentulul poate avea unul din următoarele statute: selectat/ rezervă/ respins. C-SER va motiva includerea studentului în categoriile “rezervă” sau “respins”, la secțiunea corespunzătoare din Procesul verbal de selecție studenți. Un student care are statutul de “rezervă“ poate deveni student “selectat“ în urma eliberării/ suplimentării de locuri și/ sau de fonduri Erasmus+.

Procesul verbal de selecție împreună cu dosarele de candidatură se depun la sediul Biroului Erasmus+, de către coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament.

Fiecare document al dosarului va fi transmis la Biroul Erasmus+ și scanat, doar în format pdf.

Fiecare membru al C-SER va semna o Declarație conflict de interese ( Declarație C-SER).

Pregătirea plecării în mobilitate constă în următoarele etape:

    • 1. Completarea dosarului de mobilitate

Sub îndrumarea coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament, studenții selectați vor completa dosarul de candidatură cu următoarele documente:

      • • acordul de studiu, Learning Agreement Student Mobility for Studies – secțiunea Before the Mobility ( LA studies - Before mobility); se completează 1 exemplar; se transmite la Biroul Erasmus+, după semnarea de ambele instituții;
      • • invitație/ scrisoare de acceptare/ e-mail , semnată de către instituția gazdă;
      • • calendarul academic al universității gazdă , necesar la stabilirea periodei de finanțare;
      • • fișa OLS ( Fisa OLS);
      • • polița/polițele asigurărilor de sănătate, de accident și de răspundere civilă care să acopere întreaga perioadă de mobilitate.
    • 2. Încheierea contractului financiar

Se va încheia un contract financiar Erasmus+ între Universitatea Transilvania din Brașov și studentul beneficiar al mobilității. Perioada contractată pentru mobilitatea Erasmus+ de studiu va corespunde calendarului academic al universității gazdă. Studentul Erasmus+ poate fi finanțat inclusiv pentru săptămâna de orientare (dacă este cazul) și sesiunile de examinare obișnuite ale universității gazdă. Nu se finanțează participarea la sesiunile de restanțe.

Valoarea grantului se stabileşte anual, în funcție de Contractele de finanțare semnate între UniTBv și ANPCDEFP. Cuantumurile fiecărui tip de proiect (KA103/ KA107) vor fi afișate pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Mobilități de studiu/ Unde pot studia - mobilități de studiu.

    • 3. Susținerea testării OLS a competențelor lingvistice

Se susține înainte de începerea mobilității (pentru proiectul KA103).

    • 4. Emiterea dispoziției de deplasare

Biroul Erasmus+ din UniTBv emite dispoziția de deplasare a studentului beneficiar al mobilității și o transmite secretriatului facultății la care este înmatriculat studentul/ școlii doctorale.

Derularea mobilității constă în următoarele etape:

  • 1. plecarea studentului beneficiar în mobilitate și sosirea la instituția parteneră la care urmează să se desfășoare mobilitatea;
  • 2. transmiterea către Biroul Erasmus+ al UniTBv, de către studentul beneficiar, în termen de o săptămână de la sosire, a confirmării de înmatriculare la instituția parteneră ( Confirmation of Registration_SM);
  • 3. transferul avansului grantului Erasmus+; în contul bancar al studentului beneficiar – 80% din valoarea totală a grantului;
  • 4. completarea Learning Agreement Student Mobility for Studies – secțiunea During the mobility ( LA studies - During mobility), în cazul în care sunt necesare modificări la disciplinele de studiu; semnarea de către ambele instituții şi transmiterea formularului semnat, cu modificările aferente trebuie realizată în maximum 4 săptămâni de la începerea mobilității;
  • 5. participarea studentului beneficiar la activitățile de studiu stabilite prin Learning Agreement Student Mobility for Studies.

Prelungirea perioadei de mobilitate se poate aproba în următoarele condiții:

    • întreaga perioadă de mobilitate să nu depășească 12 luni per ciclu de studii (24 luni în cazul programului de studiu Medicină);
    • finanțarea perioadei de prelungire este posibilă în limita fondurilor disponibile din partea Programului Erasmus+.

Pentru obținerea prelungirii, se trimit la Biroul Erasmus+ al UniTBv următoarele documente:

  • Learning Agreement Student Mobility for Studies – secțiunea During the mobility ( LA studies - During mobility) pentru semestrul II, completat cu un total de 60 credite/ an şi semnat de ambele universități partenere;
  • cerere aprobată de ambele instituții pentru obținerea acordului de prelungire a mobilității ( Request for extension of mobility_SM);
  • calendarul academic al universității gazdă pentru semestrul II, care să justifice perioada de prelungire solicitată.

1. Predarea documentelor de mobilitate

Studentul beneficiar va preda documentele în maxim două săptămâni de la întoarcerea din mobilitate, după cum urmează:

  • adeverința de mobilitate (original), semnată și ștampilată de universitatea gazdă, conținând perioada mobilității; se depune în original la Biroul Erasmus+ și în copie la coordonatorul Erasmus+ pe facultate/ departament ( Confirmation of attendance_SM);
  • transcript of records obținut de la universitatea parteneră, conținând rezultatele profesionale (note și credite la disciplinele prevăzute în Learning Agreement Student Mobility for Studies) se depune atât la Biroul Erasmus+ (copie), cât și la coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament (original), în vederea recunoașterii și echivalării studiilor;
  • Learning Agreement Student Mobility for Studies – secțiunea After the mobility ( LA studies - After mobility pt drd), aplicabil doar studenților doctoranzi beneficiari ai mobilităților Erasmus+;
  • documente de transport și cazare, se depun la Biroul Erasmus+.

În plus, studentul va completa raportul individual de activitate (EU Survey), format electronic, pe care îl primește automat de pe platforma Agenției Europene Erasmus+.

Recunoașterea și echivalarea mobilității de studiu se realizează de către C-SER în exercițiu la acea dată ( Fisa de echivalare_SM), conform Regulamentului de recunoaștere a perioadelor de studii sau de plasament practic efectuate în cadrul mobilităților prin programul Erasmus+ ( Regulament recunoastere si echivalare Erasmus+ 2018).

2. Sustinerea testării OLS a competențelor lingvistice la finalizarea mobilității (doar pentru proiectul KA103).

3. Transferul diferenței de grant (soldului) Erasmus+.

Transferul diferenței de 20% din valoarea grantului în contul bancar al studentului beneficiar este condiționat de îndeplinirea, de către acesta, a tuturor obligațiilor contractuale, respectiv de închiderea dosarului de mobilitate.

Mobilități de practică pentru studenți şi proaspăt absolvenți

Unde pot studia - mobilități de practică

 

Studiază listele de mai jos și alege-ți universitatea și țara unde ai vrea să studiezi. Asigură-te că facultatea ta are relații de colaborare cu universitatea aleasă de tine.

Destinații țări UE și țări asociate       Destinații țări partenere

Cuantumul granturilor Erasmus+ KA103        Cuantumul granturilor Erasmus+ KA107

Mobilitățile de practică derulate ca student (SMP) sau proaspăt absolvent (SMP-PA) din Universitatea Transilvania din Brașov (UniTBv), în cadrul programului Erasmus+, se desfășoară pe baza Acordurilor inter-instituționale (IIA) agreate de instituțiile semnatare IIA cu țările programului, IIA cu țările programului - companii sau IIA cu țările partenere) și a Contractelor de finanțare semnate între UniTBv și Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) pentru:

  • • proiecte instituționale KA103, între țările programului, adică țările UE și țări asociate;
  • • proiecte instituționale KA107, între țările programului şi țările partenere programului.

Cum pot beneficia de mobilitate de practică

Pentru a beneficia de mobilitate de practică Erasmus+, studentul trebuie să îndeplinească următoarele condiții de eligibilitate:

1. Pentru mobilitățile de practică derulate ca student

  • • candidatul trebuie să fie înmatriculat la Universitatea Transilvania din Brașov, indiferent de cetățenie, în oricare ciclu de studii (licență, masterat, doctorat), atât la momentul selecției, cât și pe toată durata mobilității;
  • • candidatul trebuie să fie student la una din facultățile universității, la oricare formă de învățământ și la oricare program de studii;
  • • studentul poate beneficia de mobilitate de practică începând cu anul I al oricărui ciclu de studiu.

2. Pentru mobilitățile de practică derulate ca proaspăt absolvent

Mobilitățile Erasmus+ ca proaspăt absolvent (PA) se pot derula doar în țările programului Erasmus+ (proiect KA103), cu următoarele condiții de eligibilitate:

  • • la momentul selecției, candidatul trebuie să fie înmatriculat la Universitatea Transilvania din Brașov, indiferent de cetățenie, în ultimul an de studii al oricărui ciclu de studii (licență, masterat, doctorat);
  • • la momentul selecției candidatul trebuie să fie student la una din facultățile universității, la oricare formă de învățământ și la oricare program de studii;
  • • mobilitatea trebuie să se deruleze în primele 12 luni de la data absolvirii ciclului de studii în care beneficiarul a fost selectat;
  • • la momentul semnării contractului financiar Erasmus+, înainte de plecarea în mobilitatea de practică, beneficiarul trebuie să fie declarat absolvent.

Pentru a fi eligibile, mobilitățile de practică Erasmus+ (student sau proaspăt absolvent) trebuie să se deruleze:

  • • într-o țară diferită de țara instituției de origine (UniTBv) şi de țara de reşedință, avută de student pe durata studiilor;
  • • la o instituție care a încheiat acord inter-instituțional Erasmus+ (IIA) cu Universitatea Transilvania din Brașov pentru domeniul de practică în care se derulează mobilitatea (a se consulta lista universităților pertenere pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Mobilități de practică/ Destinații țări) și/ sau a se discuta cu Coordonatorul Erasmus+ pe facultate/ departament).

Perioada totală eligibilă pentru mobilități Erasmus+ de care poate beneficia un student este de 12 luni pe parcursul fiecărui ciclu de studii (I, II sau III), cu excepția programelor de studii integrate (cum este Medicina), la care studenții pot participa la acțiuni de mobilitate Erasmus+ de până la 24 de luni/ ciclu de studii:

  • • ciclul I (nivel licență sau echivalent, EQF nivel 6);
  • • ciclul al II-lea (nivel master sau echivalent, EQF nivel 7);
  • • ciclul al III-lea (nivel doctorat sau EQF nivel 8).

Se vor cumula mobilități de studiu și de practică, finanțate sau zero-grant. Experiența anterioară (prin programul LLP/ acțiunea Erasmus) se cuantifică în cele 12/ 24 de luni.

Selecția studenților pentru mobilități Erasmus+ are loc anual, prin campanii organizate în lunile februarie-martie şi octombrie ale fiecărui an universitar, eventual campanii suplimentare. Selecția se va desfașura în următoarele etape:

  • • susținerea testului de limbă străină din cadrul mobilităților Erasmus+ (format electronic și interviu);
  • • înscrierea la concursul de selecție prin depunerea dosarului de candidatură la coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament și on-line;
  • • procesul de selecție, finalizat prin transmiterea la Biroul Erasmus+ a listelor cu candidații înscriși/ selectați/ rezerve/ respinși, de către coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament;
  • • nominalizarea la instituțiile partenerede către coordonatorii Erasmus+ la nivel de facultate/ departament a studenților selectați.

În cazul în care candidatura este pentru o mobilitate de practică la o universitate parteneră, candidații trebuie să se asigure că se încadrează în termele limită de nominalizare la universitățile pentru care optează (că termenul de acceptare a nominalizării nu s-a încheiat înainte de finalizarea procesului de selecție din UniTBv).

Calendarul de desfășurare a fiecărei campanii de selecție va fi afișat pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Mobilități de practică/ Cum pot beneficia de mobilitate de practică.

Pentru înscrierea la concursul de selecție și obținerea unei mobilități de practică (SMP) în cadrul programului Erasmus+ este necesară depunerea dosarului de candidatură. Pentru evaluarea îndeplinirii condițiilor de eligibilitate și a criteriilor de selecție, dosarul de candidatură va cuprinde:

1. Documente obligatorii

  • • cerere de înscriere (completată on line pe site-ul UniTBv); după înregistrarea on-line, studentul va folosi aceleași date de identificare (login şi parolă) pe tot parcursul desfășurării activităților din cadrul mobilității Erasmus+; va fi depusă și la dosarul de candidatură, listată și semnată de către candidat;
    Pentru completarea cererii, studentul va trebui (după ce s-a înregistrat) să acceseze căsuța Edit date (personale și adiționale), altfel cererea nu poate fi tipărită; cererea este accesibilă on-line și coordonatorului Erasmus+ al facultății/ departamentului la care este înmatriculat studentul;
  • • Curriculum Vitae (CV) – format Europass, în limba română și în limba în care se va desfășura activitatea la instituția gazdă, maximum 2 pagini;
  • • dovada competențelor de limbă străină pentru limbile în care se va desfășura activitatea la instituțiile gazdă pentru care se candidează (vezi şi Selecția studenților pentru mobilități de practică Erasmus+, sectiunea Criterii generale de selecție);
  • • declarație privind numărul de luni de mobilitate Erasmus+ desfășurate anterior (perioada maximă eligibilă Erasmus+ este de 12 luni de studiu și/ sau de practică/ 24 luni pentru studenții la programul de studii Medicină) ( Declarație studenti SM).
  • • copie pașaport/ carte de identitate;
  • document eliberat de facultate:
    • situația şcolară ( Transcript of Records_UniTBv_SM) – în cazul studenților care, la momentul selecției, au încheiat cel puțin un semestru în cadrul ciclului de studii la care sunt înmatriculați, SAU
    • adeverință care să ateste media de admitere pentru ciclul de studii la care sunt înmatriculați studenții la momentul selecției – în cazul studenților din anul I master sau doctorat care, la momentul selecției, nu au nici un semestru încheiat în cadrul ciclului de studii respectiv.

2. Documente suplimentare, pentru studenții care nu au cetățenie română

  • • o copie a permisului de ședere pe teritoriul României;
  • • declarație-tip privind dovada existenței a doi garanți salariați sau pensionari, dintre care cel puțin unul este cetățean român; excepțiile de la această regulă se vor analiza individual ( declarație-tip privind dovada existenței a doi garanți).

3. Documente suplimentare solicitate de facultate

  • • se vor consulta criteriile suplimentare de selecție stabilite de facultatea la care este înmatriculat studentul.

4. Documente suplimentare pentru acordarea de fonduri suplimentare

Dacă unul dintre participanții selectați are o dizabilitate de natură fizică, mentală sau alte probleme de sănătate care îl împiedică să ia parte la mobilitate fără să-i fie pus la dispoziție un sprijin financiar suplimentar, universitatea poate solicita Agenției Naționale o suplimentare a grantului pentru nevoi speciale pentru a putea acoperi costurile suplimentare necesare. Participanții care doresc să solicite sprijin financiar suplimentar pentru nevoie speciale, trebuie să discute cu reprezentanții Biroului Erasmus+ despre aceste aspecte în momentul pregătirii documentelor de mobilitate.

Dosarul de candidatură se depune la coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament. Datele lor de contact sunt disponibile la adresa http://www.unitbv.ro/studenti/erasmus/echipa-oficiului-de-relatii-internationale.html

1. Criterii generale de selecție

Studenții Erasmus+ din Universitatea Transilvania din Brașov sunt selectați la nivel de facultate, de către membrii Comisiei de selecție, echivalare şi recunoaştere a perioadei de studii sau de practică (C-SER), în mod corect, imparțial şi transparent, conform următoarelor criterii generale de selecție:

  • • studentul trebuie să aibă rezultate profesionale corespunzătoare, astfel încât să poată face față solicitărilor profesionale la care se va angaja prin Contractul financiar (Anexa Learning Agreement Student Mobility for Traineeship);
  • • studentul trebuie să facă dovada îndeplinirii cerințelor de competență lingvistică pentru limbile străine în care se vor derula activitățile academice la instituțiile gazdă pentru care candidează.

Dovada competențelor lingvistice se poate face prin unul din următoarele documente:

  • rezultatul testării lingvistice organizate de Biroul Erasmus+ din UniTBv, finalizat cu un Certificat eliberat de UniTBv, valabil pe o perioadă de 3 ani de la data emiterii;
  • cererea de înscriere pentru mobilitatea Erasmus+ din care reiese programul de studiu la care sunt înmatriculați – pentru studenții care au aceeași limbă de studiu la programul de studiu din UniTBv și la universitatea gazdă pentru care candidează (se va echivala cu nota 10);
  • declarație pe proprie răspundere – pentru studenții care vor derula mobilitatea Erasmus în limba maternă la universitatea gazdă (se va echivala cu nota 10) ( declarație-tip pe propria răspundere);
  • certificatul de competențe lingvistice, nivel minimum B1, eliberat de o organizație recunoscută (conform tabelului), valabil la data organizării selecției (se va echivala cu nota 10).
Limba străină Certificat de competențe lingvistice nivel minimum B1 eliberat de o organizație recunoscută
Engleză Cambridge English Preliminary (PET); Cambridge English First (FCE); Cambridge English Advanced (CAE); TOEFL (minim 42); IELTS (minim 5-6,5); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Franceză DELF (nivel minim B1); DALF (nivel C1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Germană Goethe Zertifikat (nivel minim B1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Italiană CELI (nivel minim B1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Spaniolă DELE (nivel minim B1); Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)
Rusă Certificat CILM UniTBv (nivel minim B1)

Studenții candidați au datoria să se intereseze care este limba în care se vor derula activitățile academice la instituțiile gazdă pentru care candidează și care este nivelul minim de competențe lingvistice solicitat de instituțiile partenere.

2. Criterii suplimentare de selecție

Facultățile își pot stabili criterii suplimentare de selecție, care vor fi accesibile pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Formulare ( Criterii suplimentare selectie_SEAA , Criterii suplimentare selectie_MED și și Criterii suplimentare selectie IESC), și pe site-urile facultăților.

3. Procesul de selecție

C-SER de la nivelul fiecărei facultăți efectuează selecția studenților candidați în funcție de:

  • a) evaluarea rezultatelor academice, respectiv:
    • • media semestrelor încheiate aferente ciclului de studii la care este înmatriculat studentul la momentul selecției SAU
    • • media de admitere la ciclul de studii la care este înmatriculat studentul la momentul selecției – dacă nu are nici un semestru încheiat la momentul selecției;
  • b) evaluarea compețentelor lingvistice pentru limba în care se va desfășura activitatea în cadrul mobilității;
  • c) criterii suplimentare de selecție ale facultății la care este înmatriculat studentul (dacă este cazul).

Ponderea criteriilor de selecție va fi următoarea:

Fără criterii suplimentare de la facultate Cu criterii suplimentare de la facultate
a) 70% a) 50%
b) 30% b) 30%
c) 0% c) 20%

Procesul de selecție se finalizează cu completarea Procesului verbal de selecție studenți, semnat de către membrii C-SER în exercițiu la acea data și prin comunicarea rezultatelor selecției de către coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament, atât candidaților înscriși, cât și Biroului Erasmus+. Procesul verbal de selecție diferă în funcție de proiectul instituțional KA103/ KA107, și de criteriile generale sau suplimentare stabilite de facultăți modele PV:

.

Pentru completarea proceselor verbale de selecție, în cazul în care nu există IIA semnat cu instituția gazdă (proiect KA103), coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departamnet va transmite Biroului Erasmus+ o solicitare de încheiere a unui IIA pentru mobilități de practică prin Programul Erasmus+ (Solicitare IIA).

În urma procesului de selecție pentru o mobilitate de practică, studentul poate avea unul din următoarele statute: selectat/ rezervă/ respins. C-SER va motiva includerea studentului în categoriile “rezervă” sau “respins”, la secțiunea corespunzătoare din Procesul verbal de selecție studenți. Un student care are statutul de “rezervă“ poate deveni student “selectat“ în urma eliberării/ suplimentării de locuri și/ sau de fonduri Erasmus+.

Procesul verbal de selecție împreună cu dosarele de candidatură se depun la sediul Biroului Erasmus+, de către coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament.

Fiecare document al dosarului va fi transmis la Biroul Erasmus+ și scanat, doar în format pdf.

Fiecare membru al C-SER va semna o Declarație conflict de interese (Declarație C-SER).

Pregătirea plecării în mobilitate constă în următoarele trei etape:

1. Completarea dosarului de mobilitate

Sub îndrumarea coordonatorul Erasmus+ la nivel de facultate/ departament, studenții selectați vor completa dosarul de candidatură cu următoarele documente:

  • acordul inter-instituțional (IIA) semnat între UniTBv și instituția gazdă;
  • acordul de practică (Learning Agreement Student Mobility for Traineeships – secțiunea Before the Mobility ( LA traineeships - Before mobility); se completează 1 exemplar în original; se transmite la Biroul Erasmus+, după semnarea de către ambele instituții;
  • invitație/ scrisoare de acceptare/ e-mail, semnată de către instituția gazdă;
  • acordul inter-instituțional şi solicitare IIA din partea coordonatorului Erasmus+ (dacă este cazul);
  • fișa OLS ( Fisa OLS);
  • polița/ polițele asigurărilor de sănătate, de accident și de răspundere civilă care să acopere întreaga perioadă de mobilitate.

2. Încheierea contractului financiar

Se va încheia un contract financiar între Universitatea Transilvania din Brașov și studentul beneficiar al mobilității. Mobilitatea Erasmus+ se poate realiza doar în perioada eligibilă a Contractului de finanțare instituțional Erasmus+ din care se acordă grantul pentru respectiva mobilitate.

Valoarea grantului se stabileşte anual, în funcție de Contractele de finanțare semnate între UniTBv și ANPCDEFP. Cuantumurile fiecărui tip de proiect (KA103/ KA107) vor fi afișate pe site-ul https://www.unitbv.ro/studenti/erasmus.html, secțiunea Mobilități de practică/ Unde pot studia - mobilități de practică (Cuantumul granturilor Erasmus+ KA103, Cuantumul granturilor Erasmus+ KA107).

3. Susținerea testării OLS a competențelor lingvistice

Se susține înainte de începerea mobilității (pentru proiectul KA103).

4. Emiterea dispoziției de deplasare

Biroul Erasmus+ din UniTBv emite dispoziția de deplasare a studentului beneficiar al mobilității și o transmite secretriatului facultății la care este înmatriculat studentul/ școlii doctorale.

Derularea mobilității constă în următoarele etape:

  • 1. plecarea studentului beneficiar în mobilitate și sosirea la instituția parteneră la care urmează să se desfășoare mobilitatea;
  • 2. transmiterea către Biroul Erasmus+ al UniTBv, de către studentul beneficiar, în termen de o săptămână de la sosire, a confirmării de înregistrare la instituția parteneră ( Confirmation of Registration_SM);
  • 3. transferul avansului grantului Erasmus+ în contul bancar al studentului beneficiar – 80% din valoarea totală a grantului.
  • 4. completarea Learning Agreement Student Mobility for Traineeships – secțiunea During the mobility ( LA traineeships - During mobility), în cazul în care sunt necesare modificări la programul de practică; semnarea de către ambele instituții şi transmiterea formularului semnat, cu modificările aferente trebuie realizată în maximum 4 săptămâni de la începerea mobilității;
  • 5. participarea studentului beneficiar la activitățile stabilite prin Learning Agreement Student Mobility for Traineeships.

Data limită de întoarcere din mobilitate de practică derulaă ca student este 30 septembrie al anului curent.

Prelungirea perioadei de mobilitate se poate aproba în următoarele condiții:

  • • întreaga perioadă de mobilitate să nu depășească 12 luni per ciclu de studii (24 luni în cazul programului de studiu Medicină);
  • • finanțarea perioadei de prelungire este posibilă în limita fondurilor disponibile din partea Programului Erasmus+.

Pentru obținerea prelungirii, se trimit la Biroul Erasmus+ al UniTBv următoarele documente:

  • Learning Agreement Student Mobility for Traineeships – secțiunea During the mobility ( LA traineeships - During mobility)) completat şi semnat de ambele instituții partenere, doar dacă apar modificări față de secțiunea Before mobility.
  • cerere aprobată de ambele instituții pentru obținerea acordului de prelungire a mobilității ( Request for extension of mobility_SM).

1. Predarea documentelor de mobilitate

Studentul beneficiar va preda documentele în maxim două săptămâni de la întoarcerea din mobilitate, după cum urmează:

  • adeverința de mobilitate (original), semnată și ștampilată de la universitatea gazdă, conținând perioada mobilității; se depune în original la Biroul Erasmus+ și în copie la coordonatorul Erasmus+ pe facultate/ departament ( Confirmation of attendance_SM);
  • atestat de practică (Learning Agreement Student Mobility for Traineeships – secțiunea After the mobility ( LA traineeships - After mobility), semnat și ștampilat de la instituția parteneră, conținând și perioada mobilității; se depune în original la Biroul Erasmus+ și în copie la coordonatorul Erasmus+ pe facultate/departament;
  • documente de transport și cazare se depun la Biroul Erasmus+;

În plus, studentul va completa raportul individual de activitate (EU Survey), format electronic, pe care îl primeste automat de pe platforma Agenției Europene Erasmus+.

Recunoașterea și echivalarea mobilității de practică Erasmus+ se realizează de către membrii C-SER în exercițiu la acea dată ( Fisa de echivalare_SM), conform Regulamentului de recunoaștere a perioadelor de studii sau de practică efectuate în cadrul mobilităților Erasmus+ prin programul Erasmus+ ( Regulament recunoastere si echivalare Erasmus+ 2018).

2. Sustinerea testării OLS a competențelor lingvistice la finalizarea mobilității (doar pentru proiectul KA103).

3. Transferul diferenței de grant (soldului) Erasmus+.

Transferul diferenței de 20% din valoarea grantului în contul bancar al studentului beneficiar este condiționat de îndeplinirea, de către acesta, a tuturor obligațiilor contractuale, respectiv de închiderea dosarului de mobilitate.